mandag 28. februar 2011

Den store gavejakten...

Om knappe 3 uker skal vi til Måløy, i 80-årslaget til mormoren til Tony. Og siden han er i militæret og ikke har plenty med tid til shopping, ble det min oppgave å finne den perfekte bursdagsgave. Men hva i all verden gir du en dame på 80 som har alt? Det er jaggu ikke lett skal jeg si deg, og spesielt ikke på et (for tiden) meget stramt studentbudsjett...

Jeg startet jakten der jeg alltid henvender meg først når det er noe jeg grubler på; google. Utrolig hva du kan finne ut om du bare skriver nøyaktig, ordrett det du lurer på i søkefeltet.

Anyways, den mektig og allvitende google fortalte meg at eldre mennesker foretrekker hjemmelagde gaver fra barnebarna, og blir minst like glad for en dorullnisse eller et malt syltetøyglass, som en ferietur til Spania. (Kjenner jeg betviler det utsagnet litt altså, men, men, dem om det...)
Vel, nå har det seg slik at både min mor og min svigermor skriker høylytt og får skumle ansikstuttrykk bare jeg drar en uskyldig graviditetsvits eller ymter frampå at jeg har litt vondt i magen, så kunstverk laget av barnehender kommer nok til å drøye noen år ennå. Altså funker det ikke å stille opp i 80-årslag med gipsavtrykk av føttene til barnebarnet - i str 43. (Tony altså, ikke meg, følte bare for å pressissere det ekstra!).

Videre ga google (eller pratsomme småbarnsforeldre på div forum, om man skal referere korrekt her) tips om bilder, undertøy, gode kremer og pleieprodukter, ekstra god mat, konfekt, vin, og lignende, som etter sigende skal slå an hos majoriteten av de over 60.
Dette visste jeg forsåvidt fra før, om jeg bare hadde tenkt meg om litt og ikke gått rett til mitt digitale orakel. Gavekurver med diverse godsaker har jeg satt sammen mange ganger før, og hittil har jeg ikke fått noen klager (men - ærlig talt, ingen tørr jo egentlig å klage på gaver heller). Det er i grunn ganske gøy, og man kan bruke alt fra tidligere nevnte pleieprodukter, mat, duftlys, servietter, pynteting, sjokolade, småkaker.... Ja, mye rart.

Svigermor har også kommet med mer eller mindre brukbare forslag (men jeg kjøper IKKE rynkekrem, bare så det er sagt, selv om hun mente dette var midt i blinken. Vil gjerne beholde det gode inntrykket jeg synes å ha gitt, for å opprettholde fortsatt velsignelse til å være kjæresten til yndlingsbarnebarnet hennes...)

Ergo var jeg derfor en liten tur i byen i dag, for å se om jeg fant noe fint å putte i kurven. Det er forsåvidt ikke så vanskelig, men når man skal fylle opp med litt mer enn to ting blir det fort dyrt...! En bittebitteliten (virkelig himla liten) krukke med dagkrem eller nattkrem (som svigermor mente var en slager) koster greit over 100-lappen! Og det var de billige merkene, de alle kjenner, ikke noe designmerke eller noe sånt skvip. Fikk litt sjokk jeg altså...
Det endte med at jeg bare gikk og kikket litt på produkter og priser, og lagret det i hodet til diskusjon med min kjære senere i kveld. Har jo litt tid igjen før man skal imponere med århundrets gave foran over 100 gjester... Humtidum....



Noen innovative og overraskende gaveforslag som sirkulerer der ute? Isåfall blir jeg veldig glad for tips! J

2 kommentarer:

  1. Avokado smaker utrolig godt sammen kjøtt...Mmmm... :-)

    Takk for hilsen :o)

    SvarSlett
  2. Europris er ett must når du skal fylle kurven på lavbudskjett! billig plastbalje med ett par silkepapir i forskjellig farge som stikker ut rundt kanten, så fylle med type servietter, liten duk, kubelys, en pose kaffe, pærecider osv, evt stæsj til badet som shampo, balsam, badskum, badesvamp, bomullspads, hårbørster og sånt. Det er ikke alltid så lett å finne på noe så der er nødløsningen min, evt kombinerer jeg med frukt og snacks, å pynter med en pose twist, og tilslutt gjennomsiktig celofan fra en blomsterbutikk som knytes i toppen med innpakningsbånd så ser det skikkelig proft ut;)

    Lykke til :)

    SvarSlett