lørdag 26. februar 2011

Hvorfor snør det egentlig?!

Snø dannes vanligvis når vanndamp går gjennom deposisjon høyt i troposfæren ved temperaturer under 0°C. De enkelte snøfillene fester seg til hverandre, og når snøflakene er tunge nok faller de ut av skyen. Omtrent all nedbør (utenfor tropiske strøk) blir dannet som snø. Avhegngig av temperaturen i luftlagene under skyen vil nedbøren falle til bakken som regn eller snø. 
(Fra den allvitende og alltid like pålitelige Wikipedia)

Så vet vi det. 

Ny runde med snø og herlig våt tåke i dag dere. Digg. 


Men nei, seriøst, hvorfor snør det ennå? Mars er like rundt hjørnet, og det er jo praktisk talt en vårmåned. I hvert fall slutten av den. Jeg er, som mange andre kan jeg tenke meg, drittlei av snø, is, kulde og slapsevær. Det holder nå. Jeg vil ikke måke, jeg vil ikke skrape is av ruta og jeg vil ikke fryse rævva av meg hver gang jeg våger meg utenfor døra. Er det for mye forlangt å få litt vår nå...? Værsåværsåværsåsniiiil....?!



Det eneste positive med snøen just nu er at Nils-skoa mine ser råbra ut mot hvitt underlag. Åvvje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar